Vyvýšené záhony

V rámci letošního ekologického programu jsme se pustili do školního projektu vyvýšených záhonů ve školním dvoře. Na realizaci se podíleli žáci prvního i druhého stupně a rozdělili si role.
Žáci šestých ročníků měli za úkol montáž záhonů. Koupené rozložené modřínové záhony nejprve natřeli a ošetřili lazurou. Za použití ručního elektrického nářadí je smontovali. Utahování vrutů někdy nebylo úplně jednoduché. Pomocí ruční sponkovačky připevnili vnitřní folii a záhony ustavili na králičí pletivo, které plní ochranu před hraboši.
Při zakládání záhonů použili žáci na první vrstvu větve a traviny z našeho pozemku. Pomohly nám i naše paní kuchařky, které nachystaly odřezky ze zeleniny. Bohužel nám ve škole zatím chybí kompostér, z kterého bychom naplnili záhony, a tak nám hlínu dovezli z kompostárny. Přesunu materiálu se ujali kluci z osmých tříd. Myslím si, že v hodině tělocviku měli velmi dobrou posilovnou. Při plnění záhonů kompostovou hlínou jsme mohli vidět, zbytky plastů, igelitových sáčků a jiných kovových materiálů, které do záhonů nepatří, a kterých jsme se tříděním zbavili. Je tak vidět, že třídění bioodpadu není úplně na dobré úrovni a my jsme si tak alespoň ukázali, co do záhonů pro pěstování určitě nechceme. Nachystané záhony už čekaly na školní družinu a jejich ekoprogram se zahradní architektkou.
V úterý 20. 5. nás ve školní družině navštívila paní Monika Kořená, zahradní architektka. Seznámila děti navštěvující školní družinu se sázením bylinek a různých druhů zeleniny do vyvýšených záhonů. Řekli si, co rostliny k růstu potřebují a děti si samy vyzkoušely zasadit rostliny, zalévat je a už se těší, až budou sbírat svoji první vlastní úrodu.
První dva záhony určitě nejsou poslední v našem dvoře. Zasazené bylinky nám třeba budou chutnat v budoucnu v naší školní kuchyni, při výrobě pomazánek a nápojů ve školní družině a kdo ví jaké využití ještě ve škole najdou. K zalévání záhonů využijeme dešťovou vodu, chytanou do kubíkové nádrže. Připravíme si vlastní kompost, kde v přírodovědě a přírodopise budeme moci pozorovat život a přeměnu vznikajícího humusu.
Děkuji všem žákům, kteří se svou zručností, silou a ochotou podíleli na založení záhonů.
Petr Liberda